fredag 28 augusti 2020

Män, män, män - och en Inger.

Har haft helvetiskt ont i snart två veckor. Både i rygg ben och armar. Mest är det högerarmen som strular och värker. Samma arm som förlamades efter operationen för femton år sen och sen aldrig riktigt blivit sig lik. Jag orkade aldrig driva klart processen om utebliven inkomst mot PRV. Jag har ju jobbat under de här femton åren. Stundtals väldigt mycket rentav. Men jag kommer aldrig att orka som före operationen. I synnerhet inte efter den utveckling som skett det senaste året.

Kolonilotten har grott igen. Båten har jag inte ens kommit ut med en gång i sommar. Det har gått över en månad sen påmastningsdejten och killen ifråga har både hunnit till Västkusten för semester och hem och vi har träffats flera gånger sedan dess. Men jag antar att vi bara är lite tidsfördriv för varandra. Även om han varit snäll och fin när vi setts, dök efter telefonen jag tappade i sjön vid påmastningen(!), alltid hämtar mig med bilen och ser till att jag mår så bra som det nu är möjligt med den här kroppen.

Nörden från tvåtimmarsdejten hjälpte mig att nattvakta på båtklubben. Även om han i ärlighetens namn sov mer än han vaktade. Fast han var ganska söt när han sov så det gjorde inte så mycket. Han försåg mig (och barnen) med mat i tre dagar också, eftersom han handlat med sig så mycket från den indiska restaurangen. Och sånt uppskattas förstås av en fattig morsa!

Annars är det mesta skit. Jag sörjer Hangö, som mamma sålde till min onde Morbror Tengil, efter åratal av turer fram och tillbaka. Jag vill aldrig se henne mer, men har saker jag måste hämta i Värmland. Ja, i Hangö också. Tavlor jag målat, foton, någon myntsamling från barndomen. Allt annat har ju morbror nu köpt till vrakpris. Mattorna farmor vävt tillhör honom. Den gamla skänken från farfar. Allt det som skulle vara vårt arv. Sånt som ingenting betyder för honom. Och sånt som aldrig betytt.

Mitt i all sorg och alla högar av jobb som inte blir gjort för att jag är helt slut i kropp och själ, kom en kvinna från en av seglargrupperna jag är med i, för att hjälpa mig med mina segel. Hon lyckades trassla upp min furlex så pass att vi efter flera dagars jobb slutligen var tvungna att använda mastkranen för att få loss linan. Den var rejält uppsnurrad! Men nu är den fixad, förseglet på och furlexen fungerar! Bara storseglet kvar nu, men för att fixa det behöver jag en vev till bommen, som 81-åringen satt fast på sniskan. Varenda liten tamp eller metallbit till en segelbåt kostar hundratals kronor så det blir till att leta på båtskroten eller försöka lösa det med något annat verktyg. Men jag försöker åtminstone trösta mig med att denna kvinna som nu hjälpt mig i flera dagar med outplånligt humör, existerar! Skrev just och tackade henne för hennes tålamod och fina personlighet. Vi har under de här dagarna hunnit prata om våra liv och tunga saker vi varit med om och jag har känt ett ärligt och uppriktigt stöd från henne, både kring de sorger som drabbat mig och för den person jag är eller tvingats bli. Är framför allt förbluffad över det senare! Ibland träffar man förstås människor som tar fram det allra bästa i en - som man helt enkelt klickar med. Men att jag ens skulle uppfattas som mer än uthärdlig i dessa dagar är något av en gåta för mig. Tack, Inger!



tisdag 11 augusti 2020

Bergochdalbanelivet

 Jag börjar lära mig nu. Ses ett par timmar i rimlig tid. Lagom sent för hångel. Inte tillräckligt med tid för mer. Ikväll fick barnen hänga en stund hos en kompis medan jag gick på picknick i Tanto. Hade chattat med killen ifråga (femton år yngre, yes we´re doing this now) i en dryg månad, bland annat under hans Ölandsvistelse, och vi hade avhandlat allt möjligt och han hade hunnit se flera av mina mer öppenhjärtiga presentationer på Tinder utan att sätta kaffet i halsen trots Brommabakgrund. Fick hans nummer tidigt i kontakten och googlade förstås. Kom fram till en ganska nördig golfsnubbe som jag inte trodde skulle intressera mig så mycket. Firmafotona var inte så snygga om jag ska vara ärlig. Men oj, vilken positiv överraskning detta blev! Han var faktiskt riktig söt! Att han kunde konversera och hade lite innanför pannbenet visste jag sedan tidigare. Fick de positiva sidorna bekräftade irl. Han var visserligen lite nördig, ja, men jag gillar ju det! Men också rolig, vass och snygg! Drack så pass lite vin att jag vågar påstå detsamma i morgon också. Även om jag ska på en ny dejt då. Då kommer en 34-åring med förmodat fördelaktigt utseende och hämtar upp mig för en privatvisning av veteranmuseet på Gålö. Vilken drömdejt för en militärhistorienörd som jag! I´m in heaven! För några timamr åtminstone. Veckan i övrigt har varit en katastrof. Först kom socialtjänsten och ringde på då någon (jag vet vem) hade gjort en orosanmälan. Vi har ju nyligen gått igenom en utredning därifrån, delvis på min begäran då jag sökt hjälp på grund av mina sjukdomar. Så detta kom som en chock. Uppgifterna i anmälan var dessutom delvis helt åt skogen. Delvis bestod de av sådan jag själv sagt på skämt, som att jag är en hoarder etc. Så det faktum att jag inte haft ork att ensam hyra släp, packa och köra detta till norra Värmland i sommar (mellan alla turer med skjuts av barn) används nu emot mig. Jag är normalt ganska bra på att sortera och sälja av, men det har inte funnit tid och fysisk kraft till allt. Anmälaren hade också synpunkter på att jag "sover hela dagarna". Tacka fan för det, när det är huvudsymptomet i två av mina sjukdomar!

Lyckligtvis verkade de två från socialtjänsten vara mer förstående än anmälaren. Jag släppte ju in dem oanmälda. De såg ingen sprit. Inga tabletter på golvet. Inga gråtande, sönderslagna barn. Även om minstingen sover i "en säng avsedd för mindre barn". En utdragssäng av äldre årgång.Vad är problemet? Han får plats. Jag håller på och tömmer det tredje rummet så att jag kan flytta in dit och han får då min säng, vilket anmälaren vet. Jag har ju skojat om såna här saker. Att Sthlm och Sverige av idag inte accepterar såna som mig. I synnerhet inte som förälder. Så det var förstås bara en tidsfråga.

Sånt här tär på psyket. Särskilt som jag redan är väldigt nere i skorna efter mammas beslut att sälja huset i Hangö till onde morbror Tengil. Jag måste hitta en ny, genomförbar, livsplan för mig och barnen. Sälja min kropp eller hitta någon som vill ha oss. Hela paketet.

Jag börjar lära mig.




onsdag 5 augusti 2020

Säker statistik

Sex KTH:are och två elektriker. Å så ännu en 20-nånting britt som vill sexchatta med ”sinful swedish women”. Statistiken håller i sig. 

Testosteronnästet

Äntligen ork att ta mig till Naturhistoriska med lillfisen. Är fan rädd för att åka förbi KTH numera. Stockholms testosteronnäste numero uno. 😱 Varannan snubbe som svajpar mig på Tinder går här. Vilket är väääldigt många då jag är uppe i över 500 matcher nu. Galet. Resten är en blandning av mediefolk, slöjdlärare, elektriker och knarkande socionomer. 
En 23-årig skärholmare som är engagerad i Humanisterna gick bananas härom kvällen och förklarade hur han längtade efter att ”motorbåta” mig. Och där lärde jag mig något nytt. Igen. Tänkte föreslå honom att söka medlemsskap i Onanisterna istället men var för snäll. Som vanligt.
Förtroende för läroverket: Mycket lågt. 

onsdag 1 juli 2020

Mastdejt och fjärrsyn

The summer of dicks är igång! Två dejter avklarade denna vecka redan. En städad lunchdejt på stan idag mellan mina läkarbesök. Ett under att jag orkade med, med tanke på att jag somnade på tunnelbanan på vägen dit. Jag har inte direkt några orkmarginaler numera. Innan dess en sen dejt i båten när barnen somnat härom kvällen. Inklusive hångel.
Jag måste förresten berätta vad som hände i samband med lunchen. Killen skulle kolla klockan på sin telefon när han upptäckte att han måste ha glömt den på herrtoaletten i gallerian. Så han traskade dit för att se om den låg kvar. Det gjorde den inte. Då började jag söka efter en informationsdisk. När jag inte hittade någon klev jag in i en glasögonbutik för att fråga där. Förklarade att vi behövde prata med någon form av hittegodsavdelning eftersom dejten förlorat sin telefon.
"Är det den här?" säger expediten och halar fram en iphone från under disk! Av säkert hundra butiker klev jag in i just den som tagit emot killens upphittade telefon! Rätt otroligt ändå.
Dejten undrade om jag var synsk. Han tyckte jag skulle köpa en lott. Och jag var faktiskt på väg att göra det ikväll, men då hade t-banekiosken som säljer skraplotter redan stängt. Jag får spara dagen som ett roligt minne. Killen smsade just och tackade för en trevlig dejt och för att jag hittat hans telefon:-)
Båtdejten verkar ännu nöjdare och har redan hört av sig om att ses igen. Jag har också bokat in en påmastningsdejt (jag vet, det låter lite ekivokt) nere i hamnen i morgon med en yngre förmåga men inte hunnit utbyta nummer eller adress när Tinder återigen laggar. Big time! Alla meddelanden och matcher har försvunnit. Tur att jag hann fråga vilken båtbutik killen jobbar i. Blir att ringa dit i morgon. Wish me luck!

måndag 15 juni 2020

"Dick two - there´s so much we can do!"

Tindrar igen. Ny profil. Nytt namn. Nya bilder. Nya män. Några stycken har jag chattat med senaste veckan. En bestämde jag dejt med i fredags, fiffade och var på gång när meddelandet kom:
"Hemskt ledsen, men exet skickade hit sonen en dag tidigare, så vi får ses en annan gång".
Känns det igen?
Blev lite blå förstås men bokade in ny dejt med mer liggbar och lite yngre kille på lördagen. En som jag pratat med något längre och tyckte verkade rätt söt. Sagt och gjort! Han kom och hämtade upp mig efter att han varit och skejtat i Högdalen. Bara det är ju lite hett. Vännen Pia hade hällt i mig champagne och peppat innan och han var ganska på. "När passar det att jag kommer förbi? "Jag är hos en kompis på Söder nu och kan komma när som helst."
Well. Det kunde han också, för att citera en billig kioskroman. Det tog väl två timmar från hämtning inne i stan till fullbordat samlag i skärgårdskommunen.
Innan dess hann vi prata lite. Faktiskt. Kika i bokhyllan, dricka ett glas rödvin, prata barn, musiksmak, skvaller om en kollega vi båda jobbat med och lite annat. Och han hann ta en dusch och båda tryckte i sig några värktabletter. Jag för min artros/EDS/ME och han för att han skadat sig rätt illa i skejtrampen och haltade som en gammgubbe. Två invalidos som hade sex! Tänker på skejtklistermärket tioåringen hittade bland 99 andra i påsen jag beställt på nätet. Där man ser en handikappskylt med en rullstolsburen person som suger av en annan rullstolsburen. För explicit för en stackars tioåring (som inte förstod vad det var, så mamma fick förklara, men jag använde förstås inte orden "suga kuk" utan mer på en tioårings nivå, bara för att han inte ska bli retad i skolan) som rev sönder och slängde "det där klistermärket som han inte kunde förstå hur någon kunde vilja ha på sin bräda".
Den stackars pojken skulle få spader om han visste vad mamma gjort med en av skejtarna från hans favoritpark.
Nåväl. Morgonen var stel, på mer än artros- och höftskadevis. Inget mer skoj där. Han slog på Nyhetsmorgon när jag hade velat titta på något helt annat, för att uttrycka mig milt. Jag fick åtminstone frukost och skjuts till bussen. Men han klev inte ur bilen för att ge mig en avskedskram. Han vevade ner rutan och skulle säga något men jag förekom honom med att kläcka ur mig ett torrt "tack för skjutsen! och "ha det bra!" Så vansinnigt trist.
Men nu när jag gjort mig sånt besvär känner jag ju att jag borde få nåt mer. Jag vill inte ha fler one-night-stands! Jag vill ha en älskare! Förstår ju om ingen vill vara ihop med en invalido som mig. Men ligga går ju. Nu känner jag bara självförtroendet dala igen. Kanske tyckte han att mina bröst var för hängiga, att jag har dålig hållning eller bara var kass på oralsex. Eller var jag kanske lite dryg? För jag kläckte ur mig ett par saker som kanske inte landade helt bra, som "jag hatar r´n´b" och "jag ser aldrig komedier". Sen missuppfattade han nåt jag sa om hans längd som att jag inte skulle gilla korta killar. Han var inte ens kort! Och jag har ju alltid varit den som gillat just de korta killarna.
Han är helt klart en typ jag attraheras av. Mjukt, fint skägg som inte sticks. Vanlig 39-åringskropp med lite lönnfett och fin "skejtröv". Ingen gymkille. Så jävla skönt! Och ja, jag tyckte vi var väldigt kompatibla under täcket, eller snarare ovanpå. Och den där grejen han hade mellan benen var av en särdeles exklusiv sort. Jag vet, för jag har fått äran att ta hand om några.
Så nu sitter jag här och funderar på hur man gör när man är 46 år och har dåligt självförtroende men vill ligga igen, nån gång. Kanske flera. Tror inte alls att vi är pojkvän/flickvänsmaterial för varandra. Lever så olika liv. Jag är ju sjuk med allt det innebär. Han verkar dra in en del i sitt bolag, har bostadsrätt och ny bil. Och han är rätt mycket yngre.
Men. "Ligga lite?" som det står i pratbubblan i nån Stenmarkare. Fan. Att det ska vara så svårt.
Skriver i dejtinggruppen på Facebook om killen och ber om råd. Alla utom en svarar "Smsa honom!", "Go for it!" etc. Den enda svarar "Ledsen, men en man kliver ur bilen om han är intresserad" (Hon har en rejäl poäng här!).
Och "Lyssna nu. Visst kan du låten från New Kids On The Block - "Step by step"? Ok. Så byter du ut "step" mot "dick"..."
Detta ska bli mitt sommaranthem:
"Dick one - we can have lots of fun. Dick two - there´s so much we can do. Dick three - it´s just you and me. Dick four - I can give you more."
Vad annat kan en gammal invalido som just fått stödfamilj var tredje helg ta sig till? Livet är kort.
Försökte lyssna på NKOTB på Youtube men tröttnade rätt fort. Därför får ni nästan lite r´n´b istället;-) Medan jag försöker fokusera på att han snarkade som fan. Också.

tisdag 19 maj 2020

Back in the USSR

Swipear runt lite på Tinder igen och förutom the occasional sportbil och gädda ser jag osannolikt många som läst teologi eller gått på idrottshögskolan. En och annan ”idrottslärare” ser inte ut att ha lämnat lägenheten på flera år. 
Ett par Facebookvänner sveper förbi (trevligt folk men vi har nog redan tidigare konstaterat att vi inte är varandras typ på det viset) och minst en av deltagarna från förrförra årets Bonde söker fru är på banan igen. Med bilder från inspelningen ...
Jag skrattar och suckar om vartannat, som man gör när man ägnar sig åt Tinder. Men så dyker ett bekant ansikte upp som känns lite mer än vanligt. S är tillbaka igen. Med en ny bild. Kanske tog han till sig något av det jag skrev trots allt. Den stekiga hissbilden är borta och ersatt av ett soligt ansikte. Texten är kvar: ”Ser inte alla bra ut i solglasögon?” 
Om en månad ska han bli farsa igen. Jag försöker vara glad åt att jag slipper bli en försummad del av hans stjärnfamilj.
Swipear istället höger på någon som bor 6273 mil från mig. Det känns tryggt.