Många blir förvånade när de hör att jag har bil, som ensamstående mamma i Stockholm. "Hur kan hon ha råd?" Eller: "hon som är så miljömedveten". Faktum är ju att jag inte klarar oss utan bil. Jag skriver "jag" och "oss", för att det är precis så det är. Jag har ju ensam ansvaret för två små barn och fram tills nyligen ett halvt zoo. Nu har vi bara en katt och två chinchillor kvar. Men vill jag ta oss någonstans är det bil som gäller. Vi har ingen annan familj i den här stan. Inga vänner som kan ställa upp och skjutsa oss, våra matkassar eller möbler. Förutom den rena bekvämlighet bilen ger oss en regnig dag när jag ska till tandläkaren eller sjukhuset strax före dagishämtning är den en förutsättning för att vi ska kunna handla både billigare och mer varierad mat än vår lokala ICA-butik kan erbjuda (vi köper t ex en hel del vegetariska och ekologiska produkter som de inte saluför). Hade det inte varit för bilen hade vi heller inte kunnat möblera vårt hem då en hel del är loppis- eller blocketfynd och annat inköpt på nån rea på IKEA. Det händer trots allt inte alltför ofta att grannarna knackar på och frågar om vi vill ha deras gamla grejer. Även om det har hänt.
Bilen är min bästa vän de dagar kroppen värker värre än vanligt och jag faktiskt inte orkar stå och vänta på bussar och pendeltåg i timmar med trötta barn för att vi ska till andra sidan stan och hälsa på en vän. Se där! Vi får en påse leksaker och en med begagnade kläder av vännen! Det hade vi aldrig fått med oss hem utan bil.
Utan bil hade vi heller inte kunnat njuta av en veckas vistelse i en väns stuga utanför Norrtälje. Den enda semester vi fick utanför förorten. Och jag hade inte kunnat åka på en annan väns begravning i Värmland förra veckan. Vi hade helt enkelt inte haft råd. Eller ork. Med husdjur och ungar på tåget, som inte ens går ända fram till rätt stad. Man måste ta buss de näst sista milen. Och sen, i nästa stad, byta till en annan buss som åker utanför stan. Somliga dagar.
Varannan vecka storhandlar jag. Det kan bli en fem, sex kassar som ska upp till sjunde våningen. Oftast är parkeringen utanför full. Vi cruisar runt en bra stund innan vi hittar en lucka. Sen går jag med kassarna, fram och åter mellan bilen och porten, medan barnen sitter säkrast kvar i bilen. Det hände förr att min stora kille grät, när jag försvann ur hans synfält. Sista vändan tar jag barnen och ryggsäcken. Framme vid min port står en kvinna och rotar i våra matkassar.
Bilen har varit en skänk från ovan de gånger barnen varit sjuka, men inte tillräckligt sjuka för att bli hämtade av ambulans. Senast nu i sommar for vi först till Huddinge och sedan till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna, mitt i natten. Jag hade inte haft råd att åka taxi hem, ens om vi hade fått en. Taxiförarna brukar inte vara så pigga på att köra småbarnsfamiljer och har i stort sett aldrig någon bakvänd bilstol för småttingar. Jag vet, eftersom jag åkt taxi från BB en gång, med sonen i famnen.
Före barnen gick jag igenom flera ryggoperationer, som gjorde mig handikappad för en lång tid. Under ett par år var det så illa att jag erbjöds handikapptillstånd. När någon ogin jävel stal det ur min bil ansågs jag för frisk och fick aldrig något nytt. Men åren med det lilla kortet i framrutan hade lärt mig att det inte var mycket att ha. Man fick ju ändå inte parkera någon annanstans än på sällsynta handikapplatser - ofta smärtsamt (bokstavligen) långt ifrån den adress man skulle till. Jag tror att jag hade nytta av det där kortet två gånger under två år. P-böter fick jag nog fler gånger än så, trots mina ärliga försök att göra rätt.
Jag bor i Hägersten, förorten där man bygger mest i hela Sverige. Det har börjat märkas på gatorna. Gårdsparkeringen som ingår i hyran för oss boende på adressen är alltid full. Ute på gatan kan man skatta sig lycklig om man hittar en lucka där det går att klämma in en Golf kombi. Det är en sån jag har. En som går på biogas. Jag kör den ungefär en gång i veckan. För att jag försöker tänka på miljön. Jag går till dagis och skola för att lämna och hämta mina barn. Det tar två timmar varje dag. Jag röstade ja till trängselskatten. Jag har aldrig varit särskilt bra på att plånboksrösta.
Men nu har jag fått nog! På riksplanet har jag redan övergivit de gröna efter nya asyllagar och skatt på solel (möjligen en blunder, men illa nog ändå). Nu ger jag upp dem även lokalt. Eftersom de svikit alla oss fattiglappar som är beroende av bilen för att orka med vår vardag. De rika har ju redan garage. Ett hemma vid villan och ett på jobbet. Medan ensamma småbarnsmorsor med trasig kropp, handikappade på pappret eller ej, får det ännu svårare att ta sig fram i våra 5000-kronorskärror.
Pomperipossa tar bilen! Men lämnar kvasten kvar åt alla ensamma morsor, så vi kan sopa gatan varje dag, oavsett datumparkering.
Det gör mig förbannad att såna som jag, i debatten, aldrig anses ha bil. Vi finns! Men lobbygruppen för "fattiglappar med mindre miljöfarliga skrotbilar" återstår att skapas. Vilka är med?
Men framförallt: Vem har en mer rättvis lösning på trafikproblemet i Stockholm? Den får min röst 2018!
Ensamstående småbarnsmamma i en sliten miljonprogramstrea utanför Stockholm. Gillar David Bowie, Tove Jansson, militärhistoria, brittiskt kostymdrama och gamla Volvo. Har tillbringat alltför många dagar i livet på sjukhus men är fortfarande lika dålig på carpe diem och mindfulness. När jag inte är på landet. Med stora djur. Vasstungad feminist, semivegetarian och djurälskare med universitetspoäng i allt från kriminologi till veterinärmedicin
onsdag 7 september 2016
lördag 2 juli 2016
Vita fingrar
"Vita fingrar drabbar var femte kvinna" skriver Hemmets Journal och jag tänker att det är en bra sak att en gammal veckotidning som HJ uppmärksammar konserttafsandet på ett mindre rasistiskt sätt. Efter att ha lyssnat på Ring P1 tre dagar i rad är synapserna lite felkopplade. #HJ #ringp1 #sexuelltofredande
Etiketter:
festivalövergrepp,
konserttafsande,
metoo,
sexuella övergrepp
torsdag 9 juni 2016
Sökte simskola - blev ifrågasatt som förälder
Jag
skrev en insändare i lokaltidningen häromdagen. Och efterlyste fler
simskoleplatser i ett av Sveriges mest barntäta områden.
Jag
fick en massa svar, men inte ett enda handlade om hur man kunde skaka fram fler
platser. Istället kom en rad mammor med
personliga kommentarer och pekpinnar. ”Du borde, du skulle, du kan väl?” och
”Det är förälderns ansvar!”
Det
var ju liksom det jag gjorde. Tog ansvar och röt ifrån. Så här skrev jag:
”De
två senaste somrarna har mitt äldsta barn gått simskola i Västertorp i Polisens
IF:s regi. En simskola som lärt mitt barn vattenvana och vattenglädje vilket
betytt oerhört mycket för oss, då jag som ensamstående med ytterligare ett
litet barn inte har möjlighet att boka in simskola för den stora på kvällstid
under terminerna. Under sommarkursen kan den lilla vara på dagis medan jag är
med stora i badhuset. Tack för det, Sossesverige!
I år
är stora barnet förhoppningsvis gammal nog att lära sig simma på riktigt. Men
nu finns inte en enda plats att boka i hela Hägersten! Jag har googlat och
ringt runt till både kommunala och privata alternativ. På Västertorps Simhall
sa man att Polisens IF bokat in sig på utomhusbassängen som vanligt, men när
jag kontaktade Polisen sim visade det sig att de enbart håller kurser på annat
håll i år och att det var Neptun som tagit över deras tider. Men vid närmare
koll med Neptun kom det fram att de inte alls hyrt in sig i Hägersten.
Stadsdelen lider därmed skriande brist på simundervisning, utan att någon
ansvarig ens verkar ha begripit det!
Vi snackar
om ett av Sveriges barntätaste områden. Överfulla förskolor. Barn som bussas
långt härifrån för att få barnomsorg. Och vi bor med Mälaren som närmaste
granne. Men Stockholms stad kan inte erbjuda mer än tiotalet platser på
simskola för våra sexåringar? Till hösten börjar stora barnet skolan med gympa
och badhusbesök…
Jag
har all respekt för mitt barns pedagoger men har själv jobbat i skolan, så
tyvärr vet jag att det är en tuff uppgift att hålla reda på närmare trettio
barn i en simhall. I synnerhet om hälften av dem inte kan simma. Härom veckan
drunknade en femtonårig pojke på en skolutflykt. Vi vet ännu inte vad som hänt,
men ATT det hänt säger ändå något som gör mig förbaskat orolig. Och det är att
jag själv måste se till att passa mitt barn – tills hen kan simma och förstå
farorna med vatten.
Vad
ska en ensam morsa göra? Privatlektioner, som någon föreslog, känns inte
riktigt som ett alternativ. Och – jag vet att skolan måste erbjuda simträning i
andra klass för de som inte klarar 10 meter. Men, med tanke på att vi bor ett
par hundra meter från Mälaren – och femtio meter från en plaskdamm – känns det
inte som någon vidare tröst. Hägerstensbadet är uppenbarligen ledigt 8-10 varje
morgon (då Polisen Sim skulle ha varit där). Fixa fler kurser nu!”
Japp! Handlingskraftigt och angeläget.
Tyckte jag. Men inte mammorna.
Mamma 1 skriver:
”Om du nu kan vara med ditt barn när
det är simskola så borde du ju också kunna lära ditt barn att simma själv under
samma tid. Du borde ju ha sett hur dom gör när du varit där tidigare och
lätt kunna kopiera och bygga vidare på det som gjorts tidigare. Blir ju en
enorm kvalitetstid för er båda”.
Ja du, Mamma 1… Var ska jag börja? Vi
har mycket riktigt gått simskola i två år, men på nivån ”plask och lek”. Några
simtag lärdes inte ut, då inget av barnen i gruppen hade den motoriska mognad
som krävdes. Däremot har jag köpt en hemundervisningsbok som heter ”Hurra! Jag simmar!, men jag
är helt enkelt inte någon pedagog och simning är en svår konst. Crawl, som de
flesta simskolor lär ut till små barn idag, behärskar jag över huvud taget inte
för egen del. Jag vill att min son, till skillnad från mig, ska få en positiv
upplevelse av siminlärning. Det är jag övertygad om att han får bättre av
andra. Min mamma lyckades inte heller lära mig att simma trots att hon var både
dagmamma och trebarnsmor. Det blev skolans uppgift. När jag fyllt åtta år. Jag
vill gärna att mina barn lär sig simma tidigare än så, just för att vi bor där
vi bor. Därför tog jag ansvar för att efterlysa fler kurser – som jag är villig
att betala (ett rimligt pris) för. Eftersom Sverige skryter om simkunnighet i
låga åldrar tyckte jag att jag kunde kosta på mig att lyfta frågan som en
politisk sådan – men min insändare var lika mycket en hint till privata aktörer
som vill öka sina intäkter. Behovet finns! Det var liksom allt jag ville säga.
Googla kan jag och HAR jag gjort själv.
Och den där uppfostrande pekpinnen om
”kvalitetstid”… Om detta ord har jag bara en sak att säga: Tvåförälderslyx! Jag
är jämt med mina barn. Förutom när jag arbetar eller går på toaletten. Jo,
ibland då också.
Mamma 2 skriver:
”1. Vad har "sossarna" med
det hela att göra? 2. Ta med den lilla på kvällskursen 3. Skolorna har även
simundervisning ej 30 barn åt gången, klassen delas upp 4. Föräldrars ansvar inte
den sittande regeringen/samhället”.
1 och 4) En kanske onödig rad, men för att förtydliga
att jag är historiskt bevandrad och medveten om att dagis, vad man än har för
politisk åsikt, ÄR en gammal, socialdemokratisk idé som är särskilt viktig för
oss ensamstående och jag ville visa min tacksamhet för denna möjlighet snarare
än att ta den för given.
2) Västertorps simhall är inte handikappanpassad och
man kan därmed inte heller ta med sig barnvagn om inte någon låser upp
varuhissen. Detta vet jag eftersom jag pga en ryggskada anmälde min stora kille
till utomhusträning just på grund av möjligheten att då ta med barnvagn. När vi
senare gick sommarkurs inomhus hade INGEN med sig småsyskon. Däremot i något
fall äldre syskon, som kunde sitta stilla. Småsyskon tilläts inte i bassängen
och det fanns ej heller någon annan bassäng där man kunde vistas med små.
Babybadet var tömt på vatten. Och min huvudsakliga prioritering var att ha koll
på min då fyra-, femåring som inte kunde simma. Inte att roa mig och lillebror.
Mamma 3:
Det finns ju ett flertal privata aktörer, varför är inte det ett
alternativ?
Nej, det finns inget privat alternativ
i Hägersten. Och det var liksom därför jag skrev en insändare. Med hopp om att
någon skulle se att det finns pengar eller goodwill att tjäna…
Mamma 4:
Varför just i Hägersten? Finns
ju fler platser i kommunen? Tex har Neptun på Eriksdalsbadet.
Ja, kanske för att behovet just i
Hägersten är väldigt stort på grund av många barn. Det borde helt enkelt finnas
fler platser just här. Och – att resa till andra delar av staden kostar pengar
om man inte redan har ett månadskort på SL (en rejäl utgift för en
heltidsensamstående mamma). Plus att det kan vara svårt att hinna dit om man
har dagistid för småsyskon från åtta och kursen börjar just då (flera hissar i
kollektivtrafiken är ur funktion i skrivande stund och har så varit i veckor
men även om de fungerar tar det tid att ta sig fram med barnvagn i t-banan då
det ständigt är köer till hissarna på populära stationer, något man kanske inte
tänker på om man inte MÅSTE åka med barnvagn i rusningstid utan åker mer
sporadiskt för att ”ta en latte” med vännerna kl 11). De allra flesta
simskolor sommartid hålls tidigt på morgonen, innan badhusen öppnar för
allmänheten.
Mamma 5:
”Ett av mina två barn har gått simskola. Lärde han sig simma där?
-Nej. Lärde sig båda genom att simma/bada med mig eller pappan? - Ja. (Och ja
vi var separerade) Ta som någon sa tiden du skulle följt med på simskolan och
gå iväg själva! Sen förstår jag inte varför du inte kan gå med barn 1 på
simskola under terminstid för att du har ett till barn? Världen går ju inte i
baklås av det.
Mamma 5. Jag förstår faktiskt inte vad
er separation har med någonting alls att göra. Ni är uppenbarligen två
föräldrar. Det är vi inte i vår familj. Men jag börjar bli van vid att
kärnfamiljer gör underliga jämförelser och har svårt att sätta sig in i hur det
är att ALLTID vara med sina barn (när man inte jobbar), vare sig det gäller föräldramöten
eller besök hos gynekologen.
Hela vintern och våren har jag sprungit
från jobbet (vikariat – jag kan således inte själv styra mina tider) och
sprungit från t-banan med andan i halsen för att hinna hämta båda mina barn på
olika förskolor före stängning. Sedan direkt hem och laga mat och efter det
tvättning, tandborstning, pyjamas och saga. Det har helt enkelt inte funnits en
minut över för någon simskola. Världen går kanske inte i baklås, men ett litet
barn (och säkerligen också många stora, däribland mitt) gör det garanterat av
att, efter en lång dag på förskolan, tvingas med när storebror ska simma och
inte komma hem och få kvällsmål förrän framåt halvniosnåret . En klok mamma
väljer nog att avstå simskola under sådana former.
Samma lokaltidning
skriver om en pappa som tappade bort sin dotter under en eftermiddagspromenad
varpå världens sökpådrag drogs igång. Fyraåringen hittades sedan i en trädgård
där hon just släppt ut en kanin ur sin bur. Inte EN enda kommentar skuldbelägger
pappan. Ingen frågar heller hur det gick med kaninen...
Som ständigt ensamstående
lär man sig att ALLTID vara på sin vakt och inte lämna barnen med blicken för
en sekund. Utan att nu göra ett liknande misstag som mammorna i tråden, och
skuldbelägga pappan i detta fall, vill jag ändå säga att jag tror att
borttappade barn är mer sällan förekommande i singelfamiljer. Just av denna
anledning. Vi har vanan inne att vaka som en hök över våra små 24/7. Vi vet att
vi aldrig kan stanna och språka med andra föräldrar i parken, för då är en två- eller
fyraåring snabbt utom synhåll.
Men den dagen kommer garanterat, då något
av mina barn springer bort. Och då kan jag vara säker på att det pekas finger i
parklekar och på sociala medier. Pappor gör minsann så gott de kan. Men ensamma
morsor borde alltid så mycket mer.
Uppdatering: Det
blir simskola för sexåringen även i år. Men på Älvsjöbadet (inte jättenära, men jag fixar det). Tack för det, näringslivet!
Medan liten får vara med sina fantastiska pedagoger på förskolan. Tack för det,
politiker!
Etiketter:
enastående föräldrar,
ensamförälder,
ensamstående,
förälder,
livspussel,
makalösa föräldrar,
mamma,
mammashaming,
simkunnighet,
simskola,
singelförälder,
singelföräldrar,
singelmamma,
sociala medier
onsdag 4 maj 2016
Det finns ett stort, stort hål i himlen.
Tänker på Olle Ljungström och alla som stod honom nära. Jag visste förstås att han var sjuk, men inbillade mig att han var ett Sveriges svar på Keith Richards. Att han skulle hänga med många år till.
När jag bara var en liten spermie var det Ted Gärdestad. Sen Olle. Och efter Olle kom ingenting. Inte på den svenska arenan. I världen fanns alltid Bowie. Trodde jag. Tills han gick bort i början av året.
Jag började lyssna på Olle i de sena tonåren. Via Ratata fann jag Stranded Rekords och på Stranded låg också Reeperbahn. Där Ratata var flickrumsångest light var Reeperbahn deras skitigare brorsor i uniform. Och jag älskade det. Sen kom den första soloplattan och knockade mig fullständigt. Han var den vackraste man jag sett näst David Bowie och han sjöng som en svensk Lou Reed. Filosofiska texter i reklamförpackning. En musikalisk brillokubist. Ingen kunde som Olle sjunga om Jesus, blommor och heroin. I samma andetag. Mitt gymnasistjag föll för Reeperbahns uniformsinsydda sexualitet. Den unga vuxna Linda blev förälskad i solo-Olles rappa tunga till viskomp i indiekostym. Den enda förälskelse som aldrig gått över.
Ingen gillade Olle i Karlskoga där jag växte upp. Så jag åkte till Stockholm och gick på Hannas krog bara för att få en skymt av honom. När han sen spelade på Statt i Karlskoga kom fem pers varav en sprang apfull framför scenen och skrek att det var skit. Men jag hade min fisktisha från Hannas på mig och Olle såg den och log.
Vi hade en del gemensamma bekanta och jag är inte den som är rädd för att prata med nya människor. Men när det gällde Olle Ljungström blev jag starstruck. Så jag gick bara förbi honom genom åren. En gång vågade jag mig på ett "hej". När jag väl bestämde mig för att gå fram och snacka var det han som var apfull och närmast fick bäras ut från en undermålig konsert som några bekanta anordnat. Hans flickvän hade just lämnat honom och han mådde verkligen inte bra.
Det var sista gången jag såg honom. Sen hörde jag att han flyttat till Alingsås och levde lantisliv. Det kändes bra.
Nu är han borta och på en sekund den sista, lilla skärvan av min ungdom.
Den vackraste mannen på den här sidan Atlanten. I himlen finns det plats för allihop. Jag hoppas friden når dig där du är.
När jag bara var en liten spermie var det Ted Gärdestad. Sen Olle. Och efter Olle kom ingenting. Inte på den svenska arenan. I världen fanns alltid Bowie. Trodde jag. Tills han gick bort i början av året.
Jag började lyssna på Olle i de sena tonåren. Via Ratata fann jag Stranded Rekords och på Stranded låg också Reeperbahn. Där Ratata var flickrumsångest light var Reeperbahn deras skitigare brorsor i uniform. Och jag älskade det. Sen kom den första soloplattan och knockade mig fullständigt. Han var den vackraste man jag sett näst David Bowie och han sjöng som en svensk Lou Reed. Filosofiska texter i reklamförpackning. En musikalisk brillokubist. Ingen kunde som Olle sjunga om Jesus, blommor och heroin. I samma andetag. Mitt gymnasistjag föll för Reeperbahns uniformsinsydda sexualitet. Den unga vuxna Linda blev förälskad i solo-Olles rappa tunga till viskomp i indiekostym. Den enda förälskelse som aldrig gått över.
Ingen gillade Olle i Karlskoga där jag växte upp. Så jag åkte till Stockholm och gick på Hannas krog bara för att få en skymt av honom. När han sen spelade på Statt i Karlskoga kom fem pers varav en sprang apfull framför scenen och skrek att det var skit. Men jag hade min fisktisha från Hannas på mig och Olle såg den och log.
Vi hade en del gemensamma bekanta och jag är inte den som är rädd för att prata med nya människor. Men när det gällde Olle Ljungström blev jag starstruck. Så jag gick bara förbi honom genom åren. En gång vågade jag mig på ett "hej". När jag väl bestämde mig för att gå fram och snacka var det han som var apfull och närmast fick bäras ut från en undermålig konsert som några bekanta anordnat. Hans flickvän hade just lämnat honom och han mådde verkligen inte bra.
Det var sista gången jag såg honom. Sen hörde jag att han flyttat till Alingsås och levde lantisliv. Det kändes bra.
Nu är han borta och på en sekund den sista, lilla skärvan av min ungdom.
Den vackraste mannen på den här sidan Atlanten. I himlen finns det plats för allihop. Jag hoppas friden når dig där du är.
måndag 2 maj 2016
Spjälsängs-Houdini och förskole-Carpenter
Jag är helt slut efter influensahelg med Hägerstens livligaste ungar som rymt från kolonilotten (fråga nån annan gång vad jag gjorde där fast jag var sjuk) ungefär lika många gånger som en vanlig kväll i spjälsängen. Nu kommer han igen, Houdini-san. För femtonde gången ikväll. Storebror har helt klart skrämt honom genom att knacka i väggen och prata om spöken. Då kliar det i fingrarna på en ensam mor. Inte bara för att jag vill se senaste avsnittet av Game of Thrones. Utan för att jag är människa (surprise!).
söndag 10 april 2016
Ännu en sopavgift från Sagolika Sunne
Brev till Tekniska kontoret och Sunnes politiker:
Hej!
Jag är en ensamstående mamma som bor med mina två små barn i Hägersten. För fem år sedan vann jag ett torp i Stöpafors i en tävling. Torpet saknar såväl el som vatten och pga sjukdom ihop med mina små barn har jag inte kunnat vistas i och renovera torpet som planerat. Jag brukar säga att det står och väntar på bättre tider. Trots att vi inte besökt torpet på flera år fick vi härom året en räkning på sopavgift. Jag kontaktade då tekniska kontoret och blev lovad avgiftsbefrielse. Sedan kom ett brev med krav på avgift för avgiftsbefrielsen. Denna avgift var tre gånger så hög som ett års sopavgift.
Nu har ni skickat faktura för renhållning, avseende sortering och återvinning av grovavfall. Som jag, som boende i Hägersten, förstås inte alls har i Sunne.
Jag är alltså ensamförsörjare åt två små barn och har redan utan fastigheten i Sunne svårt att få mina surt förvärvade inkomster att räcka till det allra nödvändigaste. Jag börjar undra om politikerna i Sunne alls förstår att sådana som jag faktiskt finns. För jag kan inte se någon logisk förklaring till att kommunen kräver pengar för noll och ingenting av vårt lands minst besuttna.
Jag har en hyreslägenhet i ett risigt miljonprogramshus i en förort. Fastigheten i Stöpafors är det enda jag äger. Då den saknar såväl el som vatten är den inte lättsåld. Därför har den hittills fått stå kvar, i väntan på bättre tider för mig eller mina uppväxande barn. Jag har ju inte råd att ge dem arton års sparade barnbidrag när de tar studenten. Och tydligen inte heller ett litet torp den dan jag trillar av pinn - om Sunnes politiker får bestämma?
Jag är en ensamstående mamma som bor med mina två små barn i Hägersten. För fem år sedan vann jag ett torp i Stöpafors i en tävling. Torpet saknar såväl el som vatten och pga sjukdom ihop med mina små barn har jag inte kunnat vistas i och renovera torpet som planerat. Jag brukar säga att det står och väntar på bättre tider. Trots att vi inte besökt torpet på flera år fick vi härom året en räkning på sopavgift. Jag kontaktade då tekniska kontoret och blev lovad avgiftsbefrielse. Sedan kom ett brev med krav på avgift för avgiftsbefrielsen. Denna avgift var tre gånger så hög som ett års sopavgift.
Nu har ni skickat faktura för renhållning, avseende sortering och återvinning av grovavfall. Som jag, som boende i Hägersten, förstås inte alls har i Sunne.
Jag är alltså ensamförsörjare åt två små barn och har redan utan fastigheten i Sunne svårt att få mina surt förvärvade inkomster att räcka till det allra nödvändigaste. Jag börjar undra om politikerna i Sunne alls förstår att sådana som jag faktiskt finns. För jag kan inte se någon logisk förklaring till att kommunen kräver pengar för noll och ingenting av vårt lands minst besuttna.
Jag har en hyreslägenhet i ett risigt miljonprogramshus i en förort. Fastigheten i Stöpafors är det enda jag äger. Då den saknar såväl el som vatten är den inte lättsåld. Därför har den hittills fått stå kvar, i väntan på bättre tider för mig eller mina uppväxande barn. Jag har ju inte råd att ge dem arton års sparade barnbidrag när de tar studenten. Och tydligen inte heller ett litet torp den dan jag trillar av pinn - om Sunnes politiker får bestämma?
Var det verkligen så här det var menat att bli? Hand upp den som står för ett skitbeslut som ger er småpengar till budgeten men på allvar ändar två maskrosbarns dröm om lantluft och fågelkvitter!
Med vänlig hälsning,
Förortsmorsan
torsdag 17 mars 2016
Dejtingrejting
Ett axplock av de lockande statusarna på dejtingappen Mazily:
Spelnördarna:
"Efter tre års streamande, och över 3000 timmar speltid,har nu TheMexicanRunner på Twitch lyckats ta sig igenom alla 714 officiellt släppta spel till NES. Han sparade Super Mario Bros 3 till gårdagens finalsändning och såg uppenbart lättad ut när Bowser mötte sin överman. Respekt!"
"Känns konstigt att jag börjat tänka BioShock som en klassiker, när man är uppvuxen med riktiga klassiker som Super Mario och Sonic."
"Känns konstigt att jag börjat tänka BioShock som en klassiker, när man är uppvuxen med riktiga klassiker som Super Mario och Sonic."
Musikkillarna:
"Minns när den här blogghausbangern kördes överallt. Elektro och franska är kanske den bästa kombon ever.https://open.spotify.com/track/6QZT5lK3STKAuQzjK6sdTn"
"Har tillbringat dagen i soffläge med att regga ytterligare 40 plattor på discogs och beställt en lathe cut med märklig ljudbild från Kentucky. Fast jag skulle få den gratis, eftersom jag är "one of the elite orangutans" som han uttryckte det. Bör köpa hostmedicin om jag orkar gå ut i feberyran"
"Har tillbringat dagen i soffläge med att regga ytterligare 40 plattor på discogs och beställt en lathe cut med märklig ljudbild från Kentucky. Fast jag skulle få den gratis, eftersom jag är "one of the elite orangutans" som han uttryckte det. Bör köpa hostmedicin om jag orkar gå ut i feberyran"
"Slutmixar 2 versioner av samma låt denna helg. Åker till Kalifornien på semester om 2 veckor och längtar dit... Annars är det mest jobb som vanligt."
"Vet nån om det finns något Reagge Café i Stockholm =) ?? Tacksam för svar!"
"Vet nån om det finns något Reagge Café i Stockholm =) ?? Tacksam för svar!"
Hurtbullar, sportnördar och träningsfreak:
"Tagit mig upp i fjällen. Allt uppackat och redo inför morgondagens skidåkning. Funderar på hur det kan ha blivit så populärt med furupanel i fjällen."
"Ha ha kollar på fotboll ... gissa vem som spelar"
Boy next door:
"Vart är världen påväg när även kökstimern hänger sig och man måste stänga av den och slå på den igen."
"Work in progres. Äntligen Hemma Version Sovrum hår vidare . Tapetsering pågår. Ny runda imorgon."
"Work in progres. Äntligen Hemma Version Sovrum hår vidare . Tapetsering pågår. Ny runda imorgon."
"En härlig morgon med sol och kyla för att sedan gå till mer grått och kallt. Men det har varit några Trollhättebor i omgångar så det har blivit lunch och sedan några kalla."
"Hänger på gymet, försöker motivera mig att köra hårdare.... men fredagens benpass sätter krokfötter 😜 ge mig motivation 😎"
"Det var riktigt nice väder igår att jag tog fram solskyddsfaktor, badhandduken och badshortsen. Förberett allt för idag, men sen dyker inte solen upp igen. #villhavärmeochsolnu:("
Very busy businesskillar:
"På väg mot Halland för att sitta mötesordförande på en distriktsårskonferens. Och jo, förmodligen är det många som inte blir mer intresserade av den uppdateringen, men det räcker ju med en om det är rätt person som blir nyfiken."
"Och lundataxin hem från Catan-spelandet svängde förstås vänster över viadukten till höger mot hamnen istället för höger för att komma rakt fram längs Norra vallgatan mot Centralen. Malmös mest ologiska vägval?"
Netflixknarkarna:
"Nu blir det till att kolla på Bates Motel."
"efterlängtad avsnitt Sleepy Hollow 😎"
Hipsters:
"Med risk för irepparabel töntstämpel.... Grönkålschips check! :)"
Update 2020: Det var knappast en slump att Mazily gick i graven. Ingen verkade nånsin intresserad av att ligga...
Update 2020: Det var knappast en slump att Mazily gick i graven. Ingen verkade nånsin intresserad av att ligga...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)