torsdag 7 februari 2013

Hellre barnbidragsrevolution är dagisreform, s!

Sossarnas valfläsk till barnfamiljerna 2013 är en allmän förskola från två år. En medelklassfamilj beräknas spara flera tusen kronor varje år på detta. För en fattigmorsa blir det i stort sett ingen skillnad då avgiften redan är så låg. Så hur gagnar detta samhället? "Fler kommer i arbete" menar sossarna som tror att fler föräldrar nu kommer att använda sig av förskolans omsorg. Själv är jag tveksam. De föräldrar som i dag valt att stå utanför barnomsorgssystemet gör det sällan av ekonomiska skäl. Snarare ideologiska. Några bor på landet och har så många barn att det blir ohållbart att klä på, stressa och manövrera hela storfamiljen till olika förskolor fem dagar i veckan. Alla som har sina barn på en förskola vet vad jag menar när jag säger att stressen kring hämtning och lämning ibland överskuggar allt det positiva som förskolan faktiskt innebär. För tydlighetens skull: Jag gillar dagis och min son går på en fantastisk förskola. Men att tvinga in en hel befolkning i samma fålla känns inte rätt. Förskolan passar inte alla barn. Ändå vill s lägga 500 miljoner på den här "reformen". 500 miljoner som istället kunde satsas på de familjer som i dag lever under väldigt knappa förhållanden. 500 miljoner som tillsammans med behovsprövat barnbidrag kunde innebära en välfärdsrevolution för mindre bemedlade ensamstående föräldrar (som i nio fall av tio är mammor). Nä, s. Tillbaka till ritbordet! Förortsmorsan är trött på era "reformer". Behovspröva barnbidraget nu och ge dem som verkligen behöver det lite mer hjälp på traven!

Inga kommentarer: