måndag 6 oktober 2014

Stopp för köpesött. Nu gör vi eget snask!

Femåringen har aldrig tillåtits bli nån godisråtta av rang. Han var närmare tre när han fick lördagsgodis första gången och då inte mer än fyra, fem karameller i en liten burk. Senare har jag drygat ut med russin och annan, dyr och ekologisk, torkad frukt. Eftersom han får så lite är kostnaden inte mer än ett par kronor. Kruxet är att mamma, när barnen somnat, har svårt att hålla tassarna borta från den torkade mangon från Urtekram. Och då blir det ändå dyrt. Nu har vi äntligen fått en kolonilott, efter fem år i kö, och som kolonimedlemmar har vi tillgång till flera äppelträd. Vilket måste utnyttjas. Ska plocka, skiva och torka i ugn, kanske krydda några med kanel, och lägga i burkar. Hoppas det går hem hos femåringen. Tyvärr har jag inte kunnat ha med honom så mycket i köket som jag tänkte innan jag fick barn. Han är helt enkelt för härjig och omogen. Inte den där lugna flickan (som jag var) som står och väntar in instruktioner. Saker går sönder. Han ramlar ner från pallen. Och skär sig. Men han kan säkert tvätta och krydda några äpplen. Så får det bli. Återkommer med rapport!

Inga kommentarer: