onsdag 20 januari 2016

Vegofel med Wahlbeck

Ser till slut SVT:s omskrivna Vegorätt och det är ännu värre än jag beredde mig på. Två fnissande yogabrudar som talar i tung, förlåt, klyschor och gör jobbigt nyttig mat på onödigt dyra ingredienser. Hur det lagas och vilka mått som gäller är inte lika noga som snygga solnedgångar och rätt lusekoftor. Ja, fy fan.
När jag för några år sedan intervjuade Peter Wahlbeck berättade han att han länge försökt få SVT att köpa in hans programidé om ett vegetariskt matlagningsprogram. Men de tyckte att det var "för smalt". Ytterligare några år senare blandade jag och en kollega oss i leken och försökte trycka på SVT ytterligare men Wahlbeck släppte fajten. Tiden var inte mogen.
Men så nu, 2016, har SVT, Wahlbeck förutan, slutligen gjort slag i saken. Vegovärlden var förstås förväntansfull. Men det blev bara fläskpannkaka. Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Skiten har uppenbarligen spelats in i somras så vi lär få dras med en hel säsong innan SVT summerar och lägger ner. Det som kunde ha blivit så bra!
Enda trösten är min barnsliga förhoppning om en parodi på Vegorätt till hösten. Med Wahlbeck i yogatajts förstås!
Släng in lite matiga molekyler och realistiska recept med Lisa Förare Winbladh och Pia Hall och ni har en given succé! Jag agerar gärna obegåvad sidekick med krav på enkla och billiga recept.

Inga kommentarer: