måndag 9 februari 2015

"En rostig bil mot ett snordyrt tåg..."

Nu aviserar landstingsalliansen ännu en höjning av priset på SL-kortet. Hundra spänn dyrare ska det bli. De ökade kostnaderna måste finansieras. Andra län har betydligt högre avgifter för månadskorten. Hundra kronor hit eller dit gör ingen skillnad. Tänker alliansen. I en politikers kommentarsfält på Facebook skriver en alliansanhängare: "Valet mellan bil och kollektivtrafik fattas aldrig på grund av att kollektivtrafiken är för dyr."
Jag är ett utmärkt exempel på att han har fel. Jag är ensam med två barn och har inte köpt månadskort på flera år. Har haft gamla, oftast skattefria, bilar vilket är helt nödvändigt för att livet ska funka för en ensam morsa med småbarn, katter och kass rygg. Åker däremot kollektivt in till stan, men månadskort köper jag inte eftersom det är för dyrt. Även tvärresor gör jag med bil trots att det svider i miljöhjärtat. Men det kostar kanske en tjuga att ta bilen tur och retur till Lisa i Älvsjö. Jag sparar tid och kropp. Och jag slipper betala dyrt för nerkissade hissar. Vore det billigare med buss och tåg skulle jag inte kunna försvara att ta bilen trots bekvämligheten. Billigast brukar vara mitt enda alternativ.
Nu är jag på gång att skaffa mig ett arbete utanför hemmet igen och då lär jag bli så illa tvungen att köpa månadskort. Men de pengarna tas från en redan tajt budget. Vi får helt enkelt avstå något annat istället. Och jag kan lova er att det inte är chipspåsar*. Men kanske frukostjuicen. Sallad till fiskpinnarna. Eller det där lite godare, finska rågbrödet som kommer till ICA på torsdagar.
Kollektivtrafiken i Stockholm ska alltså locka över fler resenärer från bil genom en sämre produkt till högre pris. Det säger sig självt att det inte är en hållbar väg framåt. Och det är svårt att jämföra Stockholm med andra län då kollektivtrafiken här nyttjas så mycket mer och oftare är enda alternativet.
#sl-kortet #sl #torbjörnrosdahl #pendlarvardag

*M-politikern Torbjörn Rosdahl bagatelliserade den förra höjningen av priset på sl-kortet genom att jämföra hundra kronor med tre chipspåsar.

Inga kommentarer: