fredag 13 februari 2015

Uppdatering: Frost vs Star Wars

I dag hade hela gruppen andäktigt lyssnat på femåringens medhavda Frostbok och han verkade nöjd vid hemgång. Det lär förstås hända liknande grejer igen, men förhoppningsvis inte på ett tag och förhoppningsvis inte med just den pojken. Vi får jobba på femåringens självförtroende för det är helt klart inte på topp. Jag önskar så att han kunde strunta i dylika kommentarer, men förstår att det är svårt. Jag var ju själv retad som barn och tog åt mig, men visade det sällan. Att byta kläder för att jag blivit retad fanns inte på kartan. Syrrans utsvängda manchesterjeans från 70-talet var vad som fanns i garderoben. Och gympashorts som var alldeles för små. Å andra sidan. Hade de inte haft kläderna att reta mig för hade de hittat på något annat.
Bland femåringarna är det inte lika illa. Min son har många kompisar och känner sig för det mesta trygg i gänget. Men så finns det några enstaka som inte fullt ut fått lära sig att alla inte måste se likadana ut. Vi får jobba på att undervisa dem. Men kanske framförallt: att skita i dem. Vi har några år på oss. Tack för ert stöd!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra hanterat! Och vilken fin pedagog ni har.

Anonym sa...

Japp! Hon är toppen! Tyvärr är det som på alla andra förskolor stressigt och lite för många barn per pedagog så de missar alltmer av det som sker mellan barnen. Vi har också haft problemet att många slutat och vikarier kommit till. Då blir det inte heller så bra alla gånger och genusarbete och annat viktigt får stryka på foten. Men kärnan av mer stadigvarande pedagoger är riktigt bra. Just M har varit femåringens favorit sedan han började. I över ett års tid var det henne han grät efter när han var arg på mig. Inte mormor eller morfar;-)