fredag 13 februari 2015

Frost vs Star Wars

Jag har en son som älskar djur. När han vid sällsynta tillfällen fått nya kläder har det därför ofta varit med djurtryck på. En tröja med katt. Ett par tajts med rådjur. Sådana plagg finns av någon anledning endast på vad butikerna kallar flickavdelningarna. Påfallande ofta är grundfärgen rosa. Sonen har varit helt ok med detta. Tills för några månader sedan då han plötsligt inte ville ta på sig sina rosafärgade rådjurstajts. När jag frågade varför blev svaret: "För att S retar mig då".
Jag har försökt prata med honom om skälen till att S retas. Att han kanske är avundsjuk och själv skulle vilja ha ett par likadana. Framförallt har jag försökt prata med honom om att inte bry sig om vad andra tycker utan klä på sig det man själv tycker är fint. Men han är en känslig typ. Och till skillnad från mig när jag var barn, har han möjligheten att välja och välja bort.
Mot bakgrund av detta blev jag så glad när vi härom veckan gick in i en klädaffär och han glatt fick syn på ett par tajts med Anna och Elsa från Frost som han ville ha. Först suktade han efter en tunika med volang men med tanke på tidigare mobbning lyfte jag istället fram tajtsen. Han var överlycklig när han vandrade ut från affären med påsen i sin hand. Pratade i flera dagar om att ha dem på sig till förskolan. Så var det dags härom dagen. Redan kvällen innan hade han lagt fram dem på sängen tillsammans med Frosttröjan han fått i julklapp av en granne. När vi vinkade hej då var han glad och lycklig.

När jag hämtade honom på eftermiddagen hade han bytt om trots att kläderna varken var smutsiga eller blöta. Jag frågade varför.
"För att jag inte ville ha dem!"
Han dröjde med anledningen. Uppenbart besvärad. Men till slut kröp det fram.
"För att S retade mig och sa att de var fula!"
Jag hade svårt att bita ihop och dölja min ilska när vi pratade om varför en kompis säger så elaka saker. Egna erfarenheter grumlar lätt sikten och när det gäller mobbning för kläder och utseende har jag gott om dem. Men vi kom överens om att prata med S och förskolan så dagen efter tog jag upp det med vår favoritpedagog M och diskuterade fram hur vi skulle hantera situationen. Jag var så tacksam för att hon lyssnade och tog mig på allvar. Tyvärr vet jag förskolor som tycker att kommentarer om kläder är något man får ta. För att det är en del av livets hårda skola. Jag tycker tvärtom att man tidigt ska ta mobbarna i hanken och lära DEM att livets hårda skola består av många olika människor och att det är helt i sin ordning.
Innan jag gick gav hon mig en varm kram. Sedan pratade hon först enskilt med min unge och S och sedan med båda och det bestämdes, efter min unges egen ide, att han skulle ta med sig Frostboken till dagis där den sedan skulle läsas högt för alla på vilan. På kvällen planerade han glatt för att både han och lillebror skulle ha sina Frosttröjor med snögubbetryck och till detta skulle han också ha sina tajts med Anna och Elsa. Boken stoppades ner i en tygkasse som han hängde på ytterdörren.

På morgonen var han inte lika munter. Funderade återigen över tajtsen och tänkte att S säkert skulle retas. Vi kom överens om att han kunde fundera på saken och byta om på dagis senare. Men tröjorna med snögubben Olov åkte i alla fall på. Och boken visade han glatt för pedagogen M vid lämning. I eftermiddag hoppas jag få höra hur det gått. Återkommer med rapport!

Inga kommentarer: